MaxB skrev:
Om det har varit ganska mycket hot från annan fisk en stund behåller ofta den ene föräldern sina hotsignaler, även när den återvänder till partnern som vaktar rommen. I vissa fall kan den som står nära äggen "missuppfatta" signalerna och det blir ett kortvarit bråk mellan parterna.

Kan det vara detta som har inträffat, möjligtvis?

Nope. De går ensamma i eget kar. Men det låter vettigt det du säger. Jag fick känslan av att den ene uppfattade den andre som ett hot. De har lugnat sig nu, så jag avvaktar och håller koll. Nu får honan komma till och de turas om att fläkta och vakta.

ansjo skrev:
Om hannen inte kalasar på ynglen kan du låta honoom gå kvar, men skulle du se att det försvinner lite yngel kan det vara en god idé att plocka bort honom:).

Okej. Får hålla ett vakande öga över di små. :d Intressant dock att se yngelvårdande fiskar "in action". :)

Hade en fundering oxå kring att de kanske behöver en paus i sitt lekande. Kan det bli för mycket för dem? Dum fråga kanske men bättre fråga för mycket än för lite. Jag är ju så förtjust i just det paret, vill ju ha dem kvar ett bra tag till. :)