jenny_olsson84@hotmail.co skrev:hej min son har nu fått ett akvarie som vi har startat upp o så har vi börjat fundera på lite fiskar till detta..det vi har enats om är guppys 10 st, moskito tetror(blå tetror) 10 st, sorgmantel tetror 10 st, ancistrus malar 2 st,någon annan mal ex pansar mal o några lite större fiskar...men vad skulle vara en passande art till dessa andra som vi valt???sonen har kollat på scalare, men jag blir osäker om de passar tillsammans med de andra...gör dom inte det så vill vi ha nåt tips på fisk som passar...eller blir detta för mkt fiskar i vårat 112 liters akvarium??? vi vill inte ha några svår skötta fiskar o inga fiskar som drar upp växterna i tid o otid.....mvh jenny:confused:
Hejhej!
Har ni lagt i några fiskar ännu?
Det är VÄLDIGT viktigt att ni bara lägger i 3-4 fiskar i början. Efter en månad kan ni köpa fler.
De fiskarna ni redan kommit överrens om är nästan bara dem för mycket. 10 guppy blir väldigt fort 100 guppy. Iofs kommer väl tetrorna äta upp lite yngel, men guppy ynglar av sig väldigt fort. Jag hade rekommenderat att ni bara köpte 3-4 guppy (1 hane & 2-3 honor, alltid fler honor än hanar!), för sedan kommer ni få yngel ändå.
Sen tycker nog jag det är snyggast med ETT stimm tetor, speciellt i ett ändå såpass litet kar, och då kanske 15-20 av dem istället. Men det är ju en smaksak:p
Ancictrus skulle jag bara köpt en. Vill du verkligen ha två köp då en hona o en hane, eller två honor. INTE två hanar, då de kan bli aggressiva mot varandra i så litet kar.
Om ni funderar på en lite större fisk, finns ju gurami t.ex. Läppgurami eller Honungsgurami kanske.