jagsjalv skrev:Okej.
jag läste tidigare i tråden att ap. panduro är ganska aggresiv funkar den med fler arter?
Får man plats med fler arter om man bygger karet i terasser?
Panduro är kanske den art man ska akta sig för att para ihop med andra. Men flera här på zoopet har panduro som inte alls är aggresiva, kan vara så att aveln har gjort dem lite mesigare????
Det där med terasser är spännande! Jag tror att det går att ha flera Ap om man har terasser. Men jag vet ingen som har testat i praktiken!
Själv har jag nu nijesseni och hongsloi i ett 400 liters och det är precis lagom. De har delat karet på mitten, just i kväll är hongsloi hanen lite för ivrig på sin hona vilket gör att hon måste fly in i "fiende revir". Blir hon upptäckt där blir hon brutalt tillbakajagad. Men eftersom reviren är så stora kan kan hon hitta ett lungt hörn där hon inte upptäcks.
I mitt 180 liters har jag en familj trifasciata, tyvärr så betår familjen av två hannar och tre honor. Var tvungen att köpa den extra hanen för att få med tre honor:( Den dominant hanen ägnar nästan all tid till att leta reda på den andra hanen vilken inte kommer att leva om en månad. Trots många gömställen.
Så i ett 180 liters kan det fungera med två par Ap, inte två familjer, men helst ska de vara så olika som möjligt i kroppsformen så att inte hanarna stressar varandra.
Bilder på 400 liters karet och 180 litaren.