Carassius skrev:
Jag rekommenderar:

-Använd inte kolfilter överhuvudtaget, det behövs inte. (om man vet att man fått nått "giftigt" i vattnet eller efter medicinering kan man möjligen köpa ett och ha i ett par veckor, släng sedan - av anledningen som "Gaffel" skrev.)

-Sätt eventuellt i en blå filterkudde istället för kolfiltret, jag kör utan och det funkar också bra.

-Köp filtermatta på påse istället och klipp till bitarna själv, mycket billigare. Om man vill ha filtermatta eller inte är väl en smaksak, men jag tycker också att det är bra för att samla upp bös.

Ja, jag gillar filtermattan. Den samlar upp mycket större smutspartiklar mm. Den tänkte jag inte skippa.

Men kolfiltret, om det nu inte behövs, ska man bara lägga filtermatta ovanpå den blå svampen som sitter i? Kolfiltret tar inte den även bort missfärgningar och sånt? Det var det jag hade hört. Nu har jag inte det problemet iofs, men om man kanske stoppar i en rot eller sånt i framtiden.

Är det bara jag eller ni som har filterkuddar, blir era vita filterkuddar/mattor bruna och sliskiga efter nån veckas användning? Som en brun sörja typ =)