Ja jag lägger filtervaddet direkt på den blå svampen. Som jag skrev tidigare så kan man köpa en extra blå svamp och lägga där kolfiltret låg. Detta borde väl innebära att flödet blir så som Juwel tänkt (förutsatt att den blå extrasvampen har samma grovlek som kolfiltret). Men jag har inte upptäckt några problem med att skippa den, jag antar att flödet bara blir lite högre. Om man har mycket fisk i akvariet så kanske det kan vara idé att komplettera med en extra svamp så att man får högre effektiv yta i filtret.Men kolfiltret, om det nu inte behövs, ska man bara lägga filtermatta ovanpå den blå svampen som sitter i? Kolfiltret tar inte den även bort missfärgningar och sånt? Det var det jag hade hört. Nu har jag inte det problemet iofs, men om man kanske stoppar i en rot eller sånt i framtiden.
Är det bara jag eller ni som har filterkuddar, blir era vita filterkuddar/mattor bruna och sliskiga efter nån veckas användning? Som en brun sörja typ =)
Jag håller med Kensa om att det låter som väldigt kort tid om filtervaddet blir brungeggigt redan på en vecka. Jag byter mitt vadd kanske var 2-3:e vecka, och då är det mest gamla växtdelar på det. Lite brunfärgat kan det vara också, men aldrig "geggigt". Det ska lukta fräscht akvarievatten - inte ruttet/sunkigt. Då har du nog nåt problem med vattnet och filtreringen funkar inte som den ska.
Missfärgningar från en rot försvinner med tiden i och med vattenbyten. Lite brunfärgat vatten ska man inte ta så allvarligt på tycker jag (om man vet orsaken, tex en ny rot). Det är inte skadligt och ger ett mer naturligt utseende. Men det är min åsikt. :)