Johanski skrev:Nog klarar du dig utan nitrit, sluta låta maten ligga kvar i 8 timmar så blir det nog bra. :)
Har börjat mata med vanligt flingfoder tills den andra maten kommer nu, den andra maten dissade dom ju.
oaken skrev:Det finns några regler för att sköta mycket små akvarium:
Mycket snabbväxande/lätta växter (typ javamossa, hornsärv, najas)
Mycket sniglar
Mata bara så mycket som äts upp av av invånare och sniglar
Ha inte för mycket fisk (så klart), men nu har du räkor så det är ju inget problem.
Det underlättar något enormt om du inte har någon sand eller så på botten heller. Då kan du suga upp eventuella matrester (borde dock inte finnas kvar några eftersom sniglarna tar hand om dem). Följer man dessa regler så bör man inte få några problem. Vattenbyte varje dag är överdrivet, enligt min mening, så länge man har mycket växter och sniglar - då sköter det sig självt.
Dock är det inte direkt stor skillnad på ett akvarium på 5 liter och 10 liter, när du börjar komma upp i 20-30 liter börjar det bli lätt att få det stabilt. Och klarar du inte av att sköta ett akvarium på 5 liter så klarar du förmodligen inte av att sköta ett på 10 liter. Nitrit är ju inget man ens ska fundera över att man kommer att ha i sitt akvarium, det är nolltolerans på det ;)
1. Ska fixa det. Hornsärv ska i karet, har lite från det andra karet.
Har redan malaysiska sandsnäckor i karet, dock bara 3-4 stycken små.
2. Den stora skillnaden är att det är pump i det andra.
Grejerna är:
A) Jag får plats med pumpen
B) Jag får plats med fler växter
C) Jag får plats med mer inredning
Detta borde göra det ganska mycket enklare. Dessutom lär man sig ju med tiden, att det inte gick så bra med 5 liters på första försöket var kanske inte så otippat, men jag lär ju mig.