Okej så nu har jag massor av olika bud och åsikter här....
fluval 205 verkar ju bra men som sagt, då är det steget till ytterfilter, vilket egentligen borde kräva en helt ny diskussion om vad som är bäst där...
nya Fluval U3 - Vilka mått har den? Helt otestat av er ännu alltså... Vågar man köpa då?
Eheim 2252 har alltså starkt flöde och är för stor för mitt kar. Tar man bort ena filterhylsan blir det ju inte så mycket filteryta kvar? Då kan man lika gärna köpa ett annat kanske. Enligt de forumtrådar jag hittat via google hjälper inte ens strilrör för den stora kraften i pumpen..
Eheim 2048 Verkar bra för mitt akvarium. Har 3,9 dl filtervolym, men vaaaaar ser ni detta nånstans? Jag vill se filtervolymen på alla filter.. Vilken sida anger dem?[/b]
Aquael Fan 3 plus har en filteryta på 4,8dl och är billigast. Borde detta kanske bli mitt val? På vilket sätt är den sämre än Eheim 2048, när den har mer filteryta?[/b]
Läser man sen om filtervolymen på ytterfilter blir man ju fundersam och tänker "jag borde kanske ändå......"
Akvariet kommer troligen alltid husera främst tetror, platy och vår gamla räv Ansgar (ancistrusen). Så det är inga krävande fiskar direkt. Kanske bäst att vänta med ytterfilter tills jag skaffar större akvarium, och anpassa ytterfiltret efter volymen på detta senare akvarium då istället (Kan dock bli om 3 år eller så).