Nu har jag haft mina kubotaier i en vecka i morgon och de verkar trivas bra. Enorm aptit har de och rödmunnarna ligger faktiskt efter dem i kvickhet att fånga nauplier.:d

Jag flyttade ju över 11 st i mitt SA kar (så nu är det väl inte ett SA kar längre [:o]) och det jag sett är att de inte drar sig för det starka vattenflödet jag har där utan verkar trivas i det.

Jag har total pumpkapacitet på 8200 l/timmen i detta kar varav 2200 enkom bakom bakgrunden.

Emellanåt håller de till på lite olika håll i karet för att sedan samlas i ett stim utan synbar anledning. De håller till vid det övre och mellanlagret av karet men aldrig vid botten.

I mitt 112 där det största antal kubotaier fortfarande går (ca 40 st), har jag två AquaEl Fan +2. Dessa minskar rätt snabbt i flöde och jag får krama ur filtermattorna med 11-13 dagars mellanrum. Ja inte samtidigt, men intervallen är denna.

De verkar må bra även i detta mediokra flöde jämfört med det jag har i 720.

Nu har jag bara haft mina fiskar i en vecka, så jag vet inte hur det kommer att gå. Jag hade dem inte i karantänskar utan släppte i dem på vinst och förlust efter inkoppning och än så länge ser det bra ut.

Men kubotaierna räknas ju som en svår fisk. Vad är det som gör dem svåra?:confused:

Akvariehobby här i Uppsala tog hem ett 60-tal kubotaier för några dagar sedan och så dog de alla i princip över en natt.:confused: Enligt personalen fick de vita prick sjukan.

Jag frågade Akvarielagret om deras firrar var viltfångade eller svenskuppfödda men de visste inte säkert. Borde inte en akvarieaffär veta detta? Det kan ju ha stor betydelse för hur man introducerar sin fisk till nytt foder och rörelse runt karet?:confused:

Detta var lite delgivande av min ytterst korta erfarenhet av dessa urläckra firrar och även några funderingar på dem. Många :confused: blev det ser jag.[:o]