Patrik Steen skrev:Nu tjänar inte Sopgubbar 30 000kr dem går under transport avtalet som gäller där och det är inte 30000kr långväga där ifrån,sen som du säger en undersköterska eller ett vårdbiträde dem utför samma jobb men undersköterskan tjänar mer,som du säger ett väldigt tungt jobb med tunga lyft m.m.
Sen att du har gått 6 år i skolan och tycker du tjänar så lite då gäller det kanske att jobba det man är utbildad till då kanske man har Lön efter det vad vet jag.Sen vet jag inte 20000kr för mig är en hygglig summa att tjäna i Månaden som sagt jag tjänar 2000kr mindre än min fru som är undersköterska och jag har ett tyngre jobb än hon tycker jag:dmen det har jag inte i praktiken:D:)
Nu är jag inte insatt i sopgubbarnas löner ALLS :) men om jag förstod det rätt så var det "vild" strejk här i Stockholm för att de skulle förlora sina ackord och "bara" få runt 27000... men jag var måttligt intresserad så jag kan ju ha missförstått det hela.
Vad jag egentligen menade var att det inte bara är män som har tunga lyft - och behöver vara fysiskt starka i jobbet. Och faktum är att män med fysiskt tunga arbeten oftare har högre löner än kvinnor i tunga yrken. Och ja, vårdbiträden har lägre lön än uskor men det skiljer ju lite i arbetsuppgifter också.
Saken är att jag i dagsläget jobbar med precis det jag är utbildad för, och som relativt ny bibliotekarie har jag ca 24000. Jag tycker att det är rätt ok då jag inte har lån, barn eller annat att ta hänsyn till (annat än mina ganska ålderstigna katter som är ganska dyra i drift). Det var snarast menat som en jämförelse inte som ett klagomål. (faktum är att jag ser mig som väldigt lyckligt lottad - har världens roligaste jobb och väldigt trevliga jobbarkompisar! Kan inte bli bättre - eller jo det skulle vara en fast tjänst men det reder sig nog det med)
Sen är jobbet som undersköterska tungt för att det är väldigt svårt att göra "rätt" när det gäller lyft och förflyttningar eftersom det är människor man flyttar på...