MaxB skrev:
Det beror nog lite på vad det är för typ av sjukdom. Är det HiH så är det ju så att vissa typer är känsligare, har sämre motståndskraft o.s.v.

Fjärilar har man ju på senare tid fått uppleva att det bara är en fråga om när, inte om, dom skall få den typen av sjuka - blir ett par Fjärilar sjuka så är det oftast bara dom som åker på det - alltså flagellater, som dom av någon anledning är extra känsliga och mottagliga för. Tar man då bort dom i tid, till ett annat kar eller att man faktiskt avlivar dom - så brukar resten av besättningen klara sig.

Mellan varven får någon Kardinal eller Rosentetra symptom som liknar bukvattensot - uppsvälld buk och utstående fjäll. De gånger detta händer hos mig, tar jag bara bort den sjuka fisken och de andra tycks inte få nåt.

Är det dock sjukdomar som är av typen vita prick, fenröta o.s.v. är det nog läge för att medicinera hela karet. Som tur är har jag varit förskonad från dessa typer av sjukdomar - och kan faktiskt bara erinra mig att jag haft (tror jag) vita prick i något av mina kar någon gång för 20-30 år sedan - kommer jädrarimej inte ihåg om jag hällde i medicin då...

Ja ok, tack för det utläggande svaret, det lärde mig mycket!