Ett litet råd är kanske att titta på fisken innan hur den simmar,hur den reagerar,allmämt hur den är detta tar en liten stund att beskåda av ens liv.Om allt verkar ok så köper man den det finns ingen andledning att misstänka att nån sjukdom skulle råda då.Dem ända gånger jag blir nojig av detta fenomentet är när det gäller är mina Koi som är jätte billiga..:-) att inhandla då brukar dem få gå I Karatän som nån nämde eller något som ska släppas bland dem då brukar jag vara väldig försiktig så inget ska hända.Detta ska man göra med all fisk men vem satan har ett antal tomma kar för sånt här ha en liten sketen Guppy i ett karatänkar måste nog söka hjälp på studs skulle jag tro...Men att beskåda fisken i lugn och ro innan hjälper mycket då är det inte risk iheller enligt mig.
Sen till frågan om affären har nån slags skyldighet så tycker jag det,alla affärer kan inte vara som Åleds men med större erfarenhet av dem ansvariga i affären så kan dem kanske medela att det har varit en sjukdom i karet Etc..Vi som sysslar med Koi har denna pratstund ofta vilka skyldigheter affären har levrantören har och Odlaren har,många slarvar med detta karatän som dem skall gå i för att förhindra div sjukdomar men det är andra summer det rör sig om men det är obetydligt all fisk ska väl säljas frisk tycker man.