Om man har ett vatten utan karbonater i (det vill säga utan buffringsförmåga) så uppträder det som RO vatten i den här hänsynen. Göteborgsvattnet - direkt från kran ger ett KH på ca 1-2 och då beror det mesta av det Kh:t på att vattnet är pH höjt med hydroxid innan. Vattnet är extremt karbonatfattigt. Det behövs inte mycket syra för att få det vattnet att gå ner i låga värden. Om man mäter (med samma test) först 7 till 7,5 när vattnet är bytt och sedan 4,5 till 5 dagen efter så har man fått ett pH fall på 3 enheter vilket jag faktiskt har mätt upp med riktig utrustning i flera fall tidigare. sedan om det är 4,5 , 5 eller 5,5 som är det riktiga värdet är ointressant. Jag har mätt upp pH på under 5 i akvarium som gått länge (med riktig utrustning) utan att det har medfört att den fisk som gått där hela tiden dött (att fisken inte kan fortplanta sig är iofs riktigt men överlever gör den) Jag vet hur Göteborgsvattnet kan uppträda under vissa omständigheter (och har mätt detta med riktig, kallibrerad utrustning). Två rötter och kokosnötsskal räcker för att ge detta vatten sådana värden. Som jag påpekade så är det låga pH troligtvis normalfallet och pH-höjningen vid vattenbytet det onormala. Detta förhindras om man blandat lite kalk eller snäckskal i gruset eller använder lite bikarbonat vid bytena.

MVH Lasse