Doden skrev:
Hur är det med stockar, stubbar, pinnar och liknande?

Min vän säger att man måste ha det liggande i kemikalier i veckor innan man kan använda det för akvarium.

Sedan har jag sett folk som har rör av olika slag i sitt akvarium. om man vill ha det vad för sorts rör ska man sikta på (sånt går ju att täcka över lite snyggt) men plast, metal? samt hur behandlar jag sånt innan jag lägger ner det?

hoppas det är lungt att jag lånar tråden. =)

Man skall inte använda trä som kommer från barrträd, om det inte legat i vatten eller i en myr väldigt länge. Det beror på att de innehåller terpener (terpentinliknande ämnen).
Rötter och pinnar från t ex ek, al, eller bok funkar alldeles utmärkt att lägga i, men det är bäst att ta bort barken först...det skräpar ner så förbaskat annars.
Det är inte helt nödvändigt, men det är bra att koka dem innan - mest för att de skall sjunka snabbare, men också för att döda alla bakterier. Bakterier utifrån är i de flesta fall bara bra för akvariet, men visst kan det följa med något elände.

Metallrör i akvariet låter inte något vidare bra...beroende på vad det är för rör kan de rosta och släppa i från sig otrevligheter. De plaströr man använder till vatten i hemmet är helt ok, men jag tycker det är trevligare med terrakotta-rör, om du kan få tag på det. Du behöver inte behandla rören mera än att du sköljer av dem.