Eheim 2264 Powerline..
Nu kanske jag ska sätta mig på huk i stället eftersom jag med mina 192 cm måste anses som fullvuxen och dom enda kragar jag äger sitter på mina 16/32 amp kablar.
Med strunt avser jag din sågning av Lasses inlägg som varandes meningslöst och motsägelsefullt då jag inte någonstans i hans inlägg såg en rekommendation av 2252 för en viss akvariestorlek utan endast en vidarebefodran av tillverkarens rekommendation.
Hur stor belastning av just 12 cm fiskar som ett 2252 sen biologiskt klarar i ett akvarium av tillverkaren ordinerad storlek får du skriva och fråga EHEIM om, däremot är just konstellationen av ett 540 malawi med dubbla 2252 + diffusor ingen ovanlig syn även om den rent utseendemässigt luktar sent -80 tal med stora innerfilter, zoolineramp och aluställning..
Min erfarenhet av 2252 består av en motor med diffusor(inköpt som universal 1250) med bara en filterkorg + botten(orginal 2252 reservdel) som fn går i 100 baljan då jag räksäkrat den 2010 pick-up som tidigare satt där och slängt ner den i 40 liters räkburken, då det är tjockt med flytväxter monterade jag filtret så det sitter omk 5-6 cm under vattenytan samt tryckte dit en bredstråle kappa i änden på diffusorn så vattenstrålen pressas ner mot botten.
Synbara saker som rester från rötter, blad och exkrementer som hamnar i filterkorgen stannar inte i filtermattan utan finfördelas på sin väg ut och den friska doften från filtermattan påminner svagt om doften från tomatplantans blad vilket i min värld borgar för välmående bakterier, men jag har ju haft fel förr..
Det enda innerfilter som jag själv skulle tro kan slå ett 2252 på fingrarna är ett modifierat 2252 med en 1260, 1262 eller 1264 som motor, men den har som sagt aldrig EHEIM, eller någon annan heller för den delen bygg, inte ännu i alla fall men om du sponsrar mig så kan säkert Lasse labbtesta den.. ;)
Hur stor filtermatta (längd x bredd x tjocklek) har du och hur stort är det akvariet, kör du ex med andra filter i den burken och kan du lägga upp ett foto?