Adoxa skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden utan bara fram till sida 12 än så länge, så jag vet inte om mysteriet med den där "svärdsplantan" som inte var en svärdplanta redan har löst sig?

Men jag funderade på om det kunde vara en fredskalla som du har köpt? Jag är själv en fruktansvärt amatörmässig akvarieintresserad (har nyss fått ta över min pappas gamla 200-liters) och när jag köpte tre växter till mitt akvarium för några veckor sedan var jag så himla glad att det såg lite fräschare ut där, för pappas gamla växter är helt slitna och algöverväxta. Men iallafall, när min syster, som är rätt haj på akvarier iaf i jämförelse med mig, fick se växterna sa hon så här - "ett tips, köp inte växter som kan stå upp av sig själva när man håller upp dem ovanför vattenytan. De är egentligen sumpväxter och kommer med tiden att ruttna av att vara under vattenytan." Sedan pekade hon på en av växterna jag köpt som ser väldigt mycket ut som den du undrade över i början av tråden, och så sade hon "det där är t.ex. egentligen en vanlig fredskalla".

Här är en bild av en fredskalla:

http://www.ubergsblommor.se/fredskalla.jpg

Vad tror du?

Adoxa skrev:
Okej nu menar jag verkligen inte att DU är en amatörmässig akvarietyp, som det kanske lät i mitt inlägg. Jag vill bara poängtera att JAG är amatör. :-)

Och sedan ska jag även tillägga att alla tre växter som jag köpte marknadsfördes som vanliga akvarieväxter, de stod helt nedsänkta i akvariet och det verkade inte som att expediten själv visste att några av dem egentligen inte ska vara i akvarier. Men jag blev ändå rätt sur, för två av de tre jag köpte var tydligen sumpväxter och de har faktiskt börjat se något bruna ut vid rötterna... :-(

Hej Adoxa!

Jag tog absolut inte illa upp eller nått :) Tack för att du tog dig tid att försöka lösa mitt mysterium, men det är inte en vanlig fredskalla!

Jag har tänkt att göra en ordentlig utredning på vilka växter jag jag har, förhoppningsvis vill Anjso eller någon av det andra hjälpa till att identifiera.