Bowman skrev:
Äh, det är skitsnack, extreeeeemt överdrivet..

JA dom växer, och tar tillslut över ytan, men är man någon som gillar att pilla i karet oftare än en gång i halvåret så kan man ta det ganska lugnt..

Bara att skopa upp ett gäng om det blir för mycket, och tydligen bara att pytsa i en slöjstjärt (eller vilken sort det nu var.) om man vill ha bort det helt..

Sicka drama queens det finns här allstå :)

En gång i halvåret? Om en andmatsplanta får föröka sig under optimala förhållanden i ett halvår så har mängden kommit upp många gånger jordens massa.

Slöjstjärtar och guldfiskar har jag, andra fiskar som äter andmat också, jag ägnar ändå en halvtimme till en timme i veckan åt att ta bort andmat, och jag tar ut hektovis. Narurligtvis är det mycket mindre andmat i de akvarierna där det finns andmatsätande fiskar, men helt rent blir det inte om man har mycket andra växter i ytan.

Om andmat är ett problem att bli av med eller om det inte går att få andmaten att funka är ju olika på olika akvarier, inga växter i ytan, starkt cirkulation och fiskar som äter andmat så "slipper" men den, i växtakvarier med växter som går upp till ytan med fisk- eller räk-yngel som åker med om man inte ser upp när man rensar kan den bli besvärlig.

Ypperlig mat för växtätande fiskar är andmaten dock, och kan ibland göra skillnaden när man har fiskar som gärna nafsar lite på de växterna man vill ha kvar, fiskar brukar hellre äta andmat än andra växter.