Vad jag har förstått så är vissa arter redan förbjudna att importera till vissa länder, på grund av att de kan klara sig i naturen, och dessutom ställa till stora skador. Bl.a har jag för mig att jag har hört att det är förbjudet att importera pirayor till Australien.
Såg en dokumentär om förrymda ormhuvuden som ställer till oreda i vissa delar av USA.
Men problemet med idioter som släpper ut fiskar (och andra djur) där de inte hör hemma rör ju inte bara tamdjur. Exemplet med nilabborren i Victoriasjön är ju välkänt, och många andra exempel finns. Även i Sverige har vi inplanterade djur, som t.ex fasanen.
När det gäller andra djur så är ju t.ex katter inte förbjudna i Australien, däremot tror jag att det finns regler mot att låta dem springa ute nattetid.
Så länge människor är korkade, och har otroligt korta näsor, och så länge de har möjlighet att flänga jorden runt, så kommer djur och växter att hamna där de inte borde. Ett annat exempel, som inte ens är avsiktligt, är de djur som kommer med båtar av misstag till nya vatten (t.ex krabbor och maneter), eller fallet med ormen som tagit sig ombord på båtar, och nu håller på att utrota alla fåglar på en ö.
Och att föra in en art, för att ha nå´t att jaga, är ju dumt nog, men att se´n, utan att lära sig av misstaget (och det har ju inte skett en gång heller), föra in en annan art som ska utrota den första införda arten (behöver det nämnas att det ofta går i baklås, och att det införda rovdjuret börjar sätta i sig inhemska arter?), är nästan skrattretande, på ett sorgligt sätt. Införda paddor håller på att ha ihjäl många australiska ormarter, som dör av paddornas gift när de försöker äta dem.
Man har ju lekt med tanken några gånger, i varma länder som har exotiska djur i djurparker, vad händer om det sker en naturkatastrof, djurparken rasar samman, och djuren rymmer? Bl.a finns det exempel med en kungskobra, som jag har för mig hölls i en djurpark i England (om jag minns rätt), men fick avlivas vid utbrottet av andra världskriget, förmodligen på grund av risken att den skulle komma ut vid bombningarna.
Personligen så tycker jag att akvaristiken i Sverige inte borde drabbas, eftersom 90% av de akvariefiskar som säljs här aldrig skulle klara sig i svensk natur. Guldfisk är väl ett undantag.