Gaffel skrev:Nu säger jag emot dig åheim, det finns inga garantier på att 700 uppgivna liter per timma(räkna på strax under 500 riktiga liter i timmen)genom ett så litet filtermedie klarar av ett hårt belastat 200, inte utan 2-3 delvattenbyten i veckan.
Jag lastar mitt 300 liters svinhårt men så har jag också över 17 liter filtermedia och totalt 3 200 nominella liters filtergenomströmmning i timmen fördelade på 3 ytterfilter plus ett hydor koralia på 2 300 l/t
Stabiliteten med det flödet i ett 600 skulle antagligen vara nästintill omöjlig att uppnå eftersom syresättningen skulle bli lidande.
Ja, i så fall borde man ju kunna vända sig till konsumentverket med detta akvariepaket eftersom det tydligen är omöjligt att få akvariet att fungera med de grejer som följer med. Det måste väl ändå vara ett minimikrav på ett akvariepaket- att de saker som följer med ska göra det möjligt att ha friska fiskar och åtminstone de enklaste växterna....
Men då spelar alltså filtervolymen roll i sammanhanget. Jag har nu blivit mycket skeptisk mot ytterfilter och skulle föredra att ha enbart innerfilter. Vad tror ni om två Fluval 4+ innerfilter till 480 l? Flödesmässigt borde det räcka, men räcker filtervolymen?