Ceratopteris cornuta vokser selv når der mangler mange af de ellers vigtige næringsstoffer. Og netop flydebladene gør at cornuta også vokser ved pH under 5.

Det betyder at når vi arbejder med vand hvor ledningsevnen er så lav så indholdet af mineraler og næringsstoffer er næsten ikke eksisterende så er det meget svært at finde planter der kan vokse. C. cornuta kan, og den gør det så godt så den sænker ledningsevnen endnu mere, fordi den bruger de sidste rester af næringsstof. Det skaber et klima hvor bakteriekultur ikke har noget at leve af og derfor reduceres eller går helt i stå.

Dette forhold kombinerer man med Ketapang bladenes antiseptiske effekt. Resultatet er vand der er så bakteriefattigt at det næsten ikke kan måles længere. Det helt rigtige vandmiljø til Parosphromenus.

Det er rigtigt at mange arbejder med meget lav pH. Parosphromenus kan tåle lave pH værdier. Helt ned til 3,5. Så man behøver ikke være bange for at pH bliver FOR lav.
Men det er ikke nødvendigt med så lave pH værdier. Grunden til at mange har arbejdet med det er at et meget surt miljø OGSÅ er bakteriefrit.
Men hvis man kan skabe et bakteriefrit miljø med C. cornuta og Ketapang så er de lave pH værdier ikke nødvendige.

Jeg bruger ikke torv og kun sjældent alkottar. Jeg bruger egeblade, bøgeblade, bananblade og ketapang. PH i mine akvarier er for det meste mellem 5 og 6, nogle gange endda højere. Jeg bruger kun RO vand. Ledningsevnen RO vandet er ca. 10 µS i akvarierne er den for det meste mellem 15 og 30 µS .
Ved de forhold trives min paro, og mange af dem har jeg opdrættet. Indtil nu har jeg fået yngel af deissneri, linkei, anjunganensis, Sumatra I, Sumatra II, Sumatra III, nagyi, quindecim og Tanjong Malim.