Det låter oerhört märkligt. Jag vet inte hur man bär sig åt för att göra kalksten svart, och skulle vara orolig för vad den svarta färgen kommer ifrån. Kanske är det bara kol, men kanske är det nåt obehagligare.Bönan skrev:
Efter att förgäves ha försökt få ner ph-värdet i akvariet så gjorde jag ett kalktest och det nyinköpta gruset frättes upp - det var m.a.o. kalk med svart färg på...
Jag har haft ett par växter som dog helt och hållet - en svärdsplanta och ett knippe javamossa. Har det inte alls med kalk att göra?
Inte ett dugg.
Antagligen inte tetrorna, men med den blandningen fisk är det rätt osannolikt att yngel överlever i alla fall. Kalk i sig är inte farligt, men, som sagt, man skulle vilja veta vad de färgat stenen med.
Min fjärilspleco som vill ha surt vatten, vill den ha kalk? Kommer mina pansarmalar, dvärgguramis, kopparbarber och rödfenade astyanaxer att leka även om det är massa kalk i?
En annan fråga: alla mina akvariefiskar har klarat sig bra men jag har förlorat ALLA mina furcator (regnbågsfiskar, 7 st) ... är de känsliga för något särskilt?
Mja, de är som regnbågar är mest, dvs inte överdrivet känsliga fiskar, men kanske lite känsligare än dina andra.
jag har läst att de faktiskt tycker om basiskt vatten men jag tänker att de kanske är känsliga mot något annat eller att någon av mina andra fiskar är taskiga mot dem?
Ja, det är tänkbart att Astyanax'arna dödat dem. Det är rätt elaka tetror. Sånt brukar märkas, man ser att fiskarna blir av med fenor, står och gömmer sig, och sen dör. Dina övriga fiskar är däremot snälla.
ph:t i kranvattnet hemma är 8,1 och hårdheten 4.
Normalt svenskt kommunalt kranvatten.