Holymaco skrev:
Tack för en bra tråd... har haft akvarium i 5-6 år men börjat med platy nu av någon anledning... någon ska ju börja i fel ände också... men det är kul med fiskar som man inte behöver vara professor i vatten för att klara av eventuell fortplantning.

Nu har jag läst samtliga sidor och jag behöver no gställa några kompleterande frågor...

Angående när man ska ta honan ur yngelkaret? Nu har jag inget speciellt akvarium för yngel, utan har bara en sådan där genomskinlig plastbalja modell liten. Det kan väl ändå inte vara möjligt att man ska ha den gravida honan i den lilla baljan väl? Och om så skulle vara fallet... när ska man stoppa i henne däri? Jag har ju ingen rutin på detta så jag vet ju inte när de börjar hålla sig undan m.m Håller de sig undan så fort de är gravida? Och det finns säkert bra trådar om yngelfoder, men vad stoppar ni i ynglen när de kommer ut... när börjar de äta?

Det bästa du kan göra för dina fiskar är att låta honorna föda fritt i akvariet. Med många och täta växtsnår kommer ynglen ha stor chans att kunna gömma sig och honorna får en mer naturlig födsel utan stress.
Javamossa är ett bra tips på yngelgömma men även andra täta växter som sträcker sig upp mot ytan är att rekommendera.
Levandefödare är ständigt dräktiga och kan lagra sina ägg i flera månader efter befruktningen (förrådsbefruktning).
Ynglen börjar äta med det samma och äter det mesta som du smular sönder. Favoriten är helt klart nykläckt artemia men även vanligt smulat flingfoder funkar fint.
Du får prova dig fram lite så kommer du snart bli haj på detta. Det är inte komplicerat och har du haft akvarium i 5-6år kommer du nog alldeles strax lista ut hur detta funkar ;)