Elin.G skrev:
EHHHH! Bara för att vi inte vill att våra älskade familjemedlemmar ska bli överkörda av en bil eller skadad av ett annat djur så är vi djurplågare?!

Mina katter är raskatter (kostar 7000:- st) som är uppfödda innomhus, uppfödarna säljer inte raskatter till folk som ska ha dem som utekatter. Det går bakåt generation efter generation. Du kan inget om katter, det hör jag det.

Man kan gå ut med dem i sele (precis som med hundar) samt ha dem i rastgård. De stormtrivs med detta!

De är chipmärkta, vaccinerade, försäkrade samt går på kontroll hos veterinär om nåt känns fel.

Vi tar med dem i bilen när vi ska på semester runt omkring i Sverige. De älskar det!

Så knip din käft, det är folk som har utekatter och skjuter dem som är de riktiga djurplågarna.

Jag har också raskatter, kostade också 7000 kr st. De får gå ute i sele eller i rastgård, är vaccinerade och försäkrade till tänderna. De har rest land och rike runt med mig, har inga problem med sådant.

MEN, om jag hade haft en katt (oavsett pris och bakgrund) som varit skygg för främmande människor och ovan och stressad av att åka bil så hade jag, för kattens skull, hellre sett att någon fått skjuta den här och nu, än att låda den lida och plågas genom en tripp till veterinären och en utdragen död på kliniken.
Dessutom är det så att har katten fel på hjärtat finns risk att den dör av stressen i bilen, är cirkulationen nedsatt så brukar avlivningssprutan ta rätt lång tid innan den tar.
På tal om att missa när man skjuter så har jag faktiskt även varit med när avlivningssprutan inte tagit utan det hela dragit ut ordentligt på tiden och katten tillslut fått en extra dos. Då var man jäkligt glad att det var under ett hembesök och att katten i fråga var trygg.

Bör kanske tilläggas att jag alltså jobbar aktivt med djurskydd, i synnerhet katter. Men jag anser ändå att avlivning hos veterinären gör man främst för människans skull, inte för kattens. Pengar skulle aldrig få styra för mig, men däremot individen och vad just den katten skulle lida minst av.