Tack för svar. Dock löser det inte mitt problem. Jag byter 1/3 vatten varje vecka och gör rent pump, slamsuger etc. Har även rätt temperatur i vattnet. Det är en ensam dvärggurami som mått bra i över 1.5 år innan. Det här har bara dykt upp på senare dagar. Så jag tvivlar på att det har med storleken på akvarium att göra. Tänker mest på att den är ENSAM medans djuraffärerna har minst 10-15 i samma sorts akvarium. Det gäller även slöjstjärtar. Och ja, jag vet, fiskarna i djuraffärerna mår inte särskilt bra men om man jämför 1 med 15... ja.
EDIT: Lägger till att i tråden stod det 1 L = 1 cm fisk. Min fisk är 2 cm och har hela akvariumet för sig själv...
Du får det att låta som om det vore en dålig sak att fräscha upp akvariumet med ny sand/växter/inredning. Det ser väldigt tråkigt och kalt ut just nu, därför skulle jag vilja göra om det så framtida fiskar mår bra.
Jag må vara korkad men jag förstår inte hur ett 54L är för litet för 2 slöjstjärtar. Antar att man ska ha fjuttiga fiskar som neontetror och guppies i ett sånt akvarium då?