Att sen underlåta att besvara sakliga inlägg som du från början kritiserat skapar inte tillförlit, jag påstår absolut inte att du har noll koll men vad jag däremot hävdar är att du liksom jag själv har lite svårt för att ta till dig nya saker vilket kan vara svårt när man blir gammal, du vet när man måste ta en helkväll bara för att man köpt ny tv och måste lära sig programera den nya j-vla fjärrkontrollen.
Trådens huvudämne handlar alltså om faran i att stänga av ett akvariefilter.
Denna fråga har Lasse besvarat utförligt och väl, vad sedan tråden halkade in i var om inte bottensubstratet i all sin förträfflighet borde kunna ersätta det filtermedie man normalt använder i ett ytterfilter, själv kör jag på PPI 10 men det finns andra sorter som fungerar minst lika väl förutsatt att man tillåter en polerande genomströmmning och syresättning, om du ersätter filtermattan i ett ytterfilter med bottensubstrat så kommer den att fungera bättre där än där den normalt befinner sig, däremot kommer den fortfarande inte att ens närma sig ett PPI 10 filter.perfetto skrev:Jag har funderat på hur allvarligt det egentligen är med en avstängd pump/filter under en dag eller så.
Är det verkligen någon fara med att en pump är avstängd en dag eller ett par, om vi bortser från att de bakterier som lever i filtret kanske dör?
(största delen bakterier lever ju ändå i bottensedimentet)
Mvh //Gaffel
P.s Sugrörsbunten på pappret är bara i 3D om man tar klivet in i ett visualiserat tänkande!