Ca 1 cm ner i gruset färgas gruskornen svarta i mina burkar(den som vet varför får gärna skriva det). Gasbubblor bildas i gruset (och jag tror det är kväve för gasen luktar inget)

Det svarta området i gruset är syrefria områden. Den svarta färgen beror på en järnsubstans som bildas vid syrefria förhållanden. Gasen är troligtvis som du säger kvävgas eftersom du fortfarande har mätbar nitrat (du har alltså en denitrifikation i karen) . Det kan iofs också vara svavelväte eftersom det oxideras normalt direkt vi kontakt med syre och luktar därför inte men troligtvis så är det kvävgas. Så länge du har nitrat i vattnet så kommer produktionen av svavelväte att vara minimal (och kanske bara i de absolut djupaste områdena) men vid ett längre strömavbrott kan nitraten konsumeras och du får en svavelväteproduktion. Det är heterotrofa bakterier som finns i ditt grus och de har som jag sagt innan egenskapen att de utnyttjar syre som elektronacceptor i förbänningscykeln så länge det finns syre - restproduktionen blir koldioxid. När syret tar slut så går de över till att använda nitrat som elektronacceptor - restprodukten blir kvävgas. När sedan nitraten tar slut så används sulfat i samma syfte och dess restprodukt blir svavelväte. Men det är inte stopp här för när sedan sulfaten är konsumerad så går bakterierna över till att använda kolkedjor istället och restprodukten blir metan.

Jag vill nog inte skrämma upp dig men de svarta områden indikerar att du kan sitta på en liten krutdurk. Du skriver att du har mycket snäckor - är de grävande? Om inte så skaffa lite sådana för de hjälper till att hålla bottenmaterialet syresatt. Om du matar med så mycket som du gör och mäter upp så låga nitritvärden så talar det om att du har en ganska bra nitrifikation i dina burkar och den nitrifikationen käkar ordentligt på din alkalinitet (dvs ditt KH).

Såsom du beskriver dina burkar så har du definitivt en konkurrenssituation mellan olika bakteriegrupper och jag skulle nog i ditt fall göra rent filtren så ofta som möjligt för att stärka nitrfierarnas verksamhet - du kan ju börja och testa i några burkar.

@ perfetto

- Det är ödmjukt av dig att tillerkänna herr Heiko Bleher "the world-famous ichthyological explorer" samma kunskaper som dig själv inom området : )

Ja du Perfetto och du har visat i denna tråd och i andra som du startat att du verkligen är personen att avgöra andras kunskaper inom dessa områden. Jag vet vad jag kan inom just detta område (biologisk vattenkemi) och hur den kunskapen står sig - nationellt, internationellt, hobbymässigt, kommersiellt och vetenskapligt. Det var det jag syftade till.

Du har i denna tråd inte tagit upp ett enda bevis eller resonemang som styrker dina påstående om att det för fiskar och växter den livsnödvändiga bakteriekulturen finns i första hand i bottensubstratet - bar att du hört från flera olika källor. Vad gäller bakterier viktiga för växter så är det givetvis så att de lever i substratet och inte i filtret eftersom du inte har några växter som hämtar sin näring via rötter i ditt filter. Det jag hela tiden har disskuterat (och lett till bevis om) är att de för nitrifikationen viktiga bakterierna (och de är av livsavgörande betydelse för fiskarna under normala förhållanden) finns i största utsträckning i filtren samt att på grund av att livsmiljön även för de heterotrofa bakterierna är optimalt i ett filter så har du den största koncentrationen av bakterier i just detta. Ett filter är också en sluten miljö och vid avstägning av det så bildas väldigt lätt svavelväte - vilket är huvudargumentet varför filtren inte skall stängas av.

Ett av dina första argument var att man kan ju transportera fiskar i bara vatten, syrgas och plastpåse i flera dagar utan att de dör. Visst kan man det men det beror just på att det inte finns tillräckligt många bakterier att starta en nitrifikation under transporten utan pH går ner (koldioxid från fiskens andning) och ammoniumhalten går upp (utsöndring från fisken). Har du mätt ammoniumet och pH:t i en nyss från fjärran östern anländ fisk? Jag har - och ett pH på 6,5 och ammoniumhalt runt 1 ppm är ingen ovanlighet när det till och med gäller saltvatten.

Mitt svar till alla de som hävdar att nog duger det med akvarietester - de ger tillräckliga och tillförlitliga resultat är som vanligt - tala om det för alla lab, skolor, forskningsanläggningar och så vidare - de vill gärna veta detta för då kan de spara hur mycket pengar som helst i och med att de inte behöver köpa in någon avancerad mäturustning - bara mätpreparat för akvariehobbyn..

Det är till och med så att jag vad det gäller pH inte ens litar på normala pH-elektroder när det gäller vatten som du beskriver - för att mäta ett pH som är användbart i sånt duger bara specialelektroder gjorda för jonsvaga lösningar.

Nu vet inte jag vad du har för utgångsvatten men en sak vet jag att om du låter detta vattens köra under ett antal månader utan vattenbyte och inte har något kalkhaltigt material i så kommer du att få ett vatten med lågt pH och mycket ammonium.

MVH Lasse