Carassius skrev:
Detta stämmer säkert men har garanterat ingen som helst betydelse i en normal akvariemiljö. Med vanlig luftning (cirkulation), och till och med lite gasövertryck pga tillförsel av djupborrat kallt brunnsvatten, så kommer aldrig syrehalterna att nå några sådana nivåer. Endast intressant om man tillför syrgas direkt, tex vid fiskodlingar. Observera att det står "något som PÅ SIKT kan ha en negativ effekt..." Ett gasövertryck av den typ som här diskuterats är ju högt tillfälligt och kortvarigt.

För övrigt tror jag inte att detta "problem" med gasbubblor i vattnet är något problem överhuvudtaget. Teoretiskt finns så klart risken precis som "Lasse" beskrivit men att det i praktiken skulle leda till dykarsjuka hos fiskarna tror jag är osannolikt. Det ska ju till en ganska ordentlig övermättnad och eftersom cirkulationen hjälper vattnet att avluftas så lär nog problemet sällan uppstå. Men detta är min personliga åsikt! :)

Tyvärr har du nog fel här Carassius - problemet är vanligare än man tror men jag vill betona att det inte rör övertryck av syrgas (all fisktransport skulle i så fall vara omöjlig) utan det gäller kvävgasövertryck. Alltså överlösning av luft (80 % av luften är kvävgas). Endast vid väldigt höga överlösningar av syrgas kan det totala gasövertrycket orsaka bubble disease men bara små överlösningar av luft/kvävgas kan ge detta fenomen. (Jag har själv kört system med 125 % mättnad av syrgas en längre tid utan bubble disease men fåt det vid väldigt, väldigt små luft övermättnader)

Tvivlar du på mig så gör en sökning på google med orden "gas bubble diseases".

@ Göran E

Du har nog ett annat fenomen och det är att du troligvis har ett kallvatten som är 100% mättat med syrgas. När du sedan värmer upp det så kommer vattnet inte kunna hålla all denna syrgas (varmare vatten håller mindre syrgas) och du får dessa mikrobubblor - i ditt fall kan det röra sig om ren syrgas - inte det farliga kvägasen/luften. Kan säger jag men inte helt säkert. Duscha i vattnet - det hjälper i de allra flesta fall.

MVH Lasse