AckeBlack skrev:
Hej,

Tänkte bara flika in med ett tips hur man "i stora drag" kan se om fisken du är intresserad av i huvudsak kommer att befinna sig i övre, mitten eller nedersta regionen av ditt akvarium:

titta vart fiskens mun sitter!:)

Allt hänger på vart fisken hittar sin mat, tex en guppy eller en mosikgurami har munnen riktad uppåt och äter i regel sånt som flyter på ytan.

En skalar för att ta ett exempel på fisk som du har äter bland annat småfisk och "jagar sin simmande mat" Altså munnen rakt fram och den håller till framförallt i mitten på akvariet.

Sen i nedre regionen har vi t.ex. palletciklider, munnen snett neråt, letar sin mat på botten där den också har sitt revir och grotta. malar följer i princip samma mönster som ovan. så vitt jag vet är alla malar bottenlevande men ju längre upp munnen sitter, ju mer frisimmande är dom.

finns säkert många undantag till mitt ovan svammel men det ger en bra fingervisning.

Lycka till!

MVH

AckeBlack

Tackar för ditt inlägg:) Det kan nog ligga nånting i det du säger.. fast ett undantag jag känner till måste vara slöjstjärtar.. dom äter och rör sig överallt :D