C.Ciklid skrev:
1. Skulle rekommendera Fluval FX5 (hade det till mitt 450l) som har en del finesser. Annars är Eheim ett bra märke. Kanske modell 2075? Filter material finns det i massor av alternativ. I FX5:an körde jag endast biobollar+filtermattan som var med. Eftersom det filtret bara "gick och gick" vart det ett biologiskt filter som man aldrig rörde. Annars så har jag använt mig av zeolit/makaroner/biobollar eller som nu Eheims Ehfimech/Ehfisubstrat till mitt Eheim prof. II.

2. Bakgrunden är inte helt plan så den blir inte direkt mot glaset överallt. Om man nu inte vill köra filtrering bakom så skulle jag rekommendera att i alla fall sätta en liten cirkulations pump där bakom så vatten som kommer in där inte blir stillastående och ruttnar.

3. 1w/l vatten brukar man rekommendera. Skalan på själva värmaren brukar inte direkt stämma med vattnets temperatur. Därför är det bra att kalibrera värmaren. Har du en heltäckande ljusramp så hjälper den att hålla värmen. Har själv flera AquaEl akvarium och de håller 26 grader utan problem utan att värmaren står och tickar.

//Camilla

Stort tack för dina tips. Kommer komma till användning :)