MattiasL skrev:
Ja, mina växtakvarier har i alla fall aldrig mått bättre sedan jag drog ned på vattenbytena till 1 gång per 6 månader. Jag får rensa ur växterna bara när djungeln blir för tät!

Ja det är väl ingen tvekan om att han man mycket växter och lite fisk i ett akvarium så kan man dra ner rejält på vattenbytena - detta eftersom växterna "äter" skiten.
Sedan är det väl kanske inte så konstigt att växterna trivs i akvarier där man slarvar med vattenbytena - man brukar ju prata om övergödda sjöar där allt växer igen. Detta är dock ingen bra fiskmiljö, så bara för att växterna trivs behöver det definitivt inte innebära att det är bra för fisken.

Ett litet exemempel -
för ca. 15 år sedan så anordnade Göteborgs Ciklidgrupp en utställning i mina dåvarande lokaler. Till denna utställning kom en medlem med ett kanonsnyggt växtakvarium och han hade enligt uppgift aldrig bytt vatten på mer än ett år (bara fyllt på det som dunstade) och fiskarna fungerade utan problem. Nåväl för att flytta akvariet var han dock tvungen att tappa ur 2/3 av vattnet. Väl på plats i utställningen fyllde han upp akvariet med färskvatten. Resultat 75% av alla fiskar dog inom en timma. Vad som sannolikt hände var att pH långsamt hade sänkts i akvarium och fiskarna som är tåliga varelser "anpassade sig" till de nya värdena - egentligen var förhållandena för dom riktigt usla men eftsrom de tillvänjts långsamt så hade de klarat det. Sedan vid vattenbytet så "drabbades" de plötsligt av rent syrerikt vatten med ett relativt högt pH och då klarade de inte den snabba omställningen utan dog.