"1 cm per liter" är en regel som bör tas med en stor skopa salt. Den här är lite bättre:
"Fiskar med max.storlek på 3 cm - minst 2 L vatten per fisk.
Fiskar med max.storlek på 5 cm - minst 5 L vatten per fisk.
Fiskar med max.storlek på 7-8 cm - minst 10 L vatten per fisk.
Fiskar med max.storlek på 15 cm - minst 25 L vatten per fisk." (Saxat från artikel här på Zoopet om fiskinköp) Sedan spelar ju fiskarnas beteende och andra krav in förstås.
För ett såpass litet akvarium passar ett gäng räkor eller ett par äppelsnäckor bra som algätare. Otocinclus skulle kanske också funka, men de är stimfiskar och vill vara några stycken om jag minns rätt.
Jag skulle nog nöja mig med en sorts levandefödare, antingen guppy eller platy, till att börja med, de har en tendens att bli fler och fler!
Neontetra vet jag inget om, men en annan fin stimfisk som jag själv har i 54 liter är Boraras brigittae. Finns flera andra snygga småarter också.
Har du sett att du kan söka på akvarielängd i artregistret för att få tips på fiskar som passar i en viss storlek på akvarium? 54-60liters kar brukar vara 60 cm långa om de har standardmått.
Tänk på att starta upp försiktigt med få fiskar i början!
Kolla in denna tråden och "Akvariestart och fiskinköp" under artiklar högst upp på sidan, där finns många bra tips. Lycka till!