TinaM skrev:
Jag är mycket besviken på Fluval. :(

Jag startade min akvariehobby för drygt 1 år sedan och i min nyfikenhet köpte jag olika innefilter (har dock inte provat Eheim).

Mina Fluval sätter väldigt lätt igen. Jag har en Fluval 4+ i mitt 180l och en dito i mitt 50l samt en Fluval 2+ i en 54l

Den i 50l (där det går ett gäng ancistrusungfiskar) får jag tammefan ta ur och krama ur mattorna en gång i veckan. Jag ledsnade förra veckan och bytte ut ena medföljande filtermattan till en ny blå 5 ppm som jag klippte ut med sax efter måtten på den ursprungliga. Vi får se hur det funkar.

Den i mitt 180 får jag krama ur varannan vecka för den tappar flödet helt under denna tid. Detta är mig obegripligt!:mad:

Den i mitt 54 med några guppy och några ancistrusungfiskar får jag också rensa i princip varje vecka. Den jäveln startar inte ens om ifall jag av någon anledning bryter av strömmen i några minuter, t.ex när jag matar med nauplier och vill inte att de sugs in i filtret.

I samma 54 kar går det även en AquaEl 1+ som går och går. Den behöver jag åtgärda högst en gång i månaden.

Min erfarenhet av Fluval innefilter är alltså inte bra.

Jag måste dock säga att det ytterfilter jag har i min 720, en Fluval 305 som verkar bakom min BTN bakgrund, har funkat bra. Jag har visserligen bytt ut de ursprungliga filtermaterialen till annat.

Men jag känner som så att jag nog nu är redo att byta ut mina Fluval innefilter till annat som inte behöver omsorg varje vecka. Eheim låter som ett bra alternativ efter vad ni skriver.:)
Jag ska inte påstå att dina erfarenheter inte stämmer men jag tycker detta låter väldigt märkligt! Jag har 5 fluval innerfilter och minst lika många aquael som snurrar och alla mina fluval är väldigt duktiga på att hålla flödet under lång tid så jag undrar om inte du gör rent dem bara för att du tycker mattan ser smutsig ut? Practical fishkeeping har också gjort en test av olika innerfilter och fluvalen fick väldigt bra betyg just för att den bibehöll flödet så bra!