flygrc skrev:
Jag kom så långt i mitt tänk att jag tror mest på att ha en MH lampa som man får komplettera med en förlängande reflektor (efter lampan) för att skicka ljuset ner i vattnet. Tänkte komplettera MH med några lysrör (Aquastar) med reflektor.

Vad jag tror är viktigt, är hur ljuskällorna är placerade för jag är av den uppfattningen att de inte ska synas utifrån paludariumet.

Jag håller helt med. jag vill heller inte se något av belysningen utanför paludariet. Jag tänker mig därför någon form av baldakin ned från taket, typ 20 cm eller så.

Tipsa mig gärna om "små" MH-lampor som passar att bygga extra reflektorer på. Jag har idag 2 st 250 W MH till mitt 650 liters saltvattenskar, men det skulle bli ohyggligt överdimensionerat för denna installation. Kanske 2 st. 70W MH?

flygrc skrev:

Filtert är lite trixigt att gömma för att det blir inte så högt under karet om man inte har väldigt högt i rummet som karet ska stå i.

Jag tror mest på en sump som man kan rulla fram.

Det är faktiskt så jag tänker också - en sump på en platta med hjul under.

Vad krävs som filtermedia i en filtersump? Räcker det med filtervadd eller liknande?

flygrc skrev:

Tänk på att den knäckta hörnan förvränger rätt så mycket, jag hade funderat på vinkeln och en större knäck om du ska ha det. Fundera på varifrån huvudbetraktningen är.

Tack för tipset. Mitt 650 liters saltkar har brutna hörn, så jag känner till effekten. Huvudbetraktningen är i vilket fall som helst mestadels snett ovanifrån, dvs i praktiken på orkidéerna och den andra växtligheten på väggarna. Livet under vattenytan är mest tänkt som en "förlängning" av övervattensmiljön, så jag är inte så beroende av att optimera betraktningsvinklar för undervattenslivet för just detta kar.