slemma skrev:Jag vill ta ett exempel ang katter. En katt mår bra om den äter, leker, är nyfiken, och social.
Oavsett om den bor i en lägenhet eller på bondgård så kan man se att den mår bra.Om den får lax eller torrfoder spelar ingen roll. Dvs om katten bor i lägenhet och inte får lax varje dag så borde den må dåligt. För det är ju inte de bästa förutsättningarna.
Men den mår bra.
Hundar likaså och fåglar.
En fisk som kommer fram och är nyfiken kan bara inte må dåligt.
Om den får lax eller någon skräpmat har betydelse, och jag skulle säga samma sak till kattägare som enbart ger sina katter Whiskas, i stället för en varierad eller bra sammansatt kattmat. Sedan har det betydelse om en katt bor i en lägenhet eller kan vara utekatt - beroende på vilken sort och sinnelag den har. Så jag tycker inte alls kattexemplet var bra (vi har förresten 4st katter :), så vi kan fortsätta diskussionen gällande katter i kattforumet i stället).
När Guldfisken kommer fram till din hand och sticker huvudet över ytan så säger den kanske: - Snälla, rädda mig härifrån, och så fäller den en tår som du inte kan se. Nä, tror inte man ska förmänskliga djurens beteende.
Men så här då: Även om fisken verkar må bra, så ska man väl inte hantera dem på ett sätt som inte är optimalt och som skulle kunna få dem att må ännu bättre. Det är väl lite vitsen. Jag skulle aldrig säga; OK; hög halt nitrit i vattnet idag, äh fiskarna verkar må som vanligt så jag skippar vattenbytet.
Jag skulle ha ändrat designen på dammen så att den gick att ha i kombination med katter. Högre kanter är ett sätt; då kan inte katten ligga på lur eller komma fram till vattenytan. Får ju dock inte vara så att katterna drattar i och inte kan komma upp igen. Lite större stenar runt den del av dammen som är utsatt, kanske några täta buskar i bakkant. Galler är ju inte så snyggt. Lite lateralt tänkande vore på sin plats: Hur kan du utnyttja problemet!
http://www.huvudsidan.se/lateralt.asp