Lasse skrev:
Är inte det en UV version du har? alltså - det ser ut som ett vanligt lysrör i en tub där du pumpar luft igenom? Normalt brukar man ha en urladdningsaggregat för ozonbildning men UV vid en viss våglängd ger faktiskt ozon också.

Sen vill jag gå emor Kaj lite - Ozon är faktiskt inte så trevligt om man får ut det i lokalen man är i. Om det luktar ny"blixtat" så har man för mycket ozon. Skall du ha det för att hindra bakteriesmitta så är det bäst att ha en "sump" till sin anläggning och exempelvis tillföra det där via en diffusor typ den som är till EHEIM:s tolvhundra kraftpaket.

MVH Lasse

Vist kan man kalla det en UV version, men du kan framställa ozon med UV. Vet dock inte om det skiljer sig i kvalliten, mot den "vanlga" typen.
I det här fallet spelar det ingen roll, med doften, kan t.o.m. va positivt att få ut det i lokalen, inte minst efter som det plockar bort dofter.
Jag har ingen erfarenhet av ozon i akvarium, men vi har en anläggning för att plocka bort dofter i en annan bit av lokalen.
Jag kan koppla den till sumpen, men min fråga är i sdanna fall, om man kan överdosera ozon.
Såg på en annan sida att det skulle gå att få bort om körde det genom ett uv filter? stämmer det?

Mvh Fredrik