Frågan var om DDT var borta som kemikalie eller inte - inte om den är totalförbjuden i Sverige. Men det var inte poängen utan poängen var att saker och ting kan vara tillåtna av myndigheter men de behöver inte vara ofarliga för det. Jag tillhör dem som i många år (mer än 20 år) i alla lägen påpekat kloreringens nackdelar och farlighet. Jag har under åren från många håll just fått de motargumenten som du ger mig Kaj, när jag påpekar att ozonet är ett farligt preparat om det används i luft eller kommer ut i luft, vad gäller kloreringens farlighet på sikt. Nu börjar jag med flera sakta att få rätt i fallet med kloreringen och det dröjer säkert 20 år till innan ozon i luftbehandling stoppas. Kan nämnas att Carsons bok kom 1962 och DDT förbjöds i Sverige kring 1971. DDT är förbjudet i EU och USA men tillåtet i de flesta utvecklingsländer mest på grund att det en gång i tiden var effektivt mot Malaria. det är dock inte så effektivt längre eftersom myggorna - de elaka sakerna - blev resistenta. Detta har några tokstollar använt genom att påstå att Carson har mer blod på händerna än kända krigsförbrytare. Förbudet av DDT skulle alltså inneburit att malariabekämpningen blev sämre - det är bara ett litet fel - i de länder som malariabekämpning med DDT behövs har det aldrig rått något förbud utan DDT har där används i alla år. Sanningen är att Carson just varnade för att om man använde DDT för mycket inom jordbruket så skulle myggorna just bli resistenta och orsaka denna katastrof som sedan följt

Vad gäller ozon så är jag heller inte övertygad om att det inte är cancerogent, istället är jag ganska så övertygad om att des sätt att verka i högsta grad är cancerogent när det träffar levande celler. Det är riktigt att det inte ger farliga restprodukter varken i vatten eller luft men min åsikt är att det i ventilation kommer att öka på dosen av ozon vi får i oss.

Ozon finns naturligt - ja - högt uppe i atmosfären och där är den livsviktig. Sedan finns den marknära också - men den koncentrationen är inte naturlig utan skapad framförallt av fotokemiska förlopp där kväveoxider och kolväten är inblandade. Om det marknära ozonets påverkan råder nog inga som helst delade uppfattningar bland de som arbetar med detta. Att i ett sådant läge införa ozon i luftförsörjningssystem tycker jag är ganska så konstigt.

Fredrik - vem har en irriterad ton?

MVH Lasse

PS @Kaj - läste igenom din länk från Swema och jag har då aldrig sett så många brasklappar och varningar om hur man skall använda en viss produkt som där. :)