Måste först och främst betona att båda sidor har bra synpunkter.
Jag har själv en raskatt (Bengal för 9 000) som började som inne katt men nu när vi flyttat ut på landet har blivit utekatt och fullkomligt älskar det!
Skulle han bli sjuk nu (snart 2 år gammal) hade jag gjort allt i min makt för att han skulle bli frisk. Men att behandla riktigt gamla sjuka katter som har så pass allvarliga fel med sina lungor är inte humant, för i många fall så kommer bara sjukdomen tillbaka eller så kommer det något nytt.
Då måste man ställa sig frågan: Håller man bara liv i katten för sin egen skull eller för kattens?
För det är inte rätt att hålla liv i katten bara för att vi inte vill vara utan dom. Rätt beslut kan många gånger vara att låta katten få somna in och det är även många gånger ett väldigt svårt beslut.
Och pengar kan visst spela en stor roll! Många har än idag inte sina katter försäkrade och har man en gammal katt så täcker oftast inte försäkringsbolaget veterinär kostnaderna längre. Och som ekonomin i Sverige ser ut idag kan jag mycket väl förstå att man väljer ett mindre kostsamt alternativ som ger samma resultat.
Det viktiga är ju givetvis att se till att katten inte lider mer än nödvändigt.
Rätt beslut betyder inte att det är enkelt!
Och att avliva sina egna katter är något jag själv inte skulle klara av då jag förmodligen hade missat i alla fall, av alla tårar som runnit ner för mina kinder men hade jag kunnat hade jag velat göra det själv för då kan jag göra allt i min makt för att deras sista tid i livet skulle bli so lugnt och rofyllt som möjligt och gjort på rätt sätt.
Att sätta katten i en låda och skjuta tycker jag ändå verkar vara ett bra alternativ då du är säker på att katten inte kan springa iväg och på så sätt blir deras lidande så kort som möjligt.