Det är 63 liter.

Jag trodde också det kanske kunde vara växten som ruttnade som överbelastade, hinna på ytan var det bara två gånger, några dagar-max en vecka åt gången, men det låg ju små små bitar som var svåra att få upp. Men sedan städade jag noggrannare, fick bort allt sånt.

Det konstiga är ju att den senaste månaden, kanske längre, har jag inte haft några dåliga växter och få små fiskar, om det var överbelastning borde det ju blivit bättre, eller?

Jo, man kan modifiera filtret, men då måste jag ju kasta ut den gamla, och det tordes jag inte när jag redan hade problem...;)

jo känns rimligt att inte börja modda filtret när man redan har problem, men om du nu inte har några problem med dåliga växter så borde det gå bra, bara va väldigt försiktig med matningen precis innan och veckorna efter modden så går det nog bra, kanske va extra noga med vattenbyten just då oxå.
Om det va överbelastning som jag tror så kanske det funkar nu men du ligger då onödigt nära gränsen att få problem i framtiden.
Finns en variant till (säkert ännu fler) som kan va vettig och det är ett litet hamburgerfilter (filterhörna) och bygger du ett sånt (kan göras ganska litet och av tunn matta) så kan du stoppa ditt befintliga filter bakom och tappar på så vis inga bakterier utan får bara fler och fler :)