Fuzzop skrev:Om du tänker fel så är vi då 2st som gör det ;)
Nä tror nog att det blir bra om du följer standard ec och pmdd dosering, men kom ihåg att just vattenbytet är en väldigt viktig del och det är bra om man kan bestämma sig för en dag och kanske även tidpunkt som man varje vecka gör ett lika stort vattenbyte, just det här är lite känsligare i början och har man väl fått bra stabilitet så kan man slarva lite mer i framtiden men grundregeln är iaf hellre för ofta än för sällan ;)
det ska jag absolut göra!! fick grejorna idag (hur stört som helst, skickade ett mail i söndags kväll och ville beställa...haha vaddå service minded?) så de ska bli spännande att köra igång och se om de blir nån förändring!
en fråga ang PMDD - hack skrev att jag skulle tillsätta 10ml av vardera per 100l vatten i veckan. men ska jag tillsätta efter hur mycket vatten jag byter varje vecka eller alltid på hela akvarievolymen?
alltså jag har 300liters - ska jag alltid tillsätta 30ml av allt varje vecka eller om jag byter 100l per vecka ska jag bara tillsätta 10ml per vecka då när jag byter vattnet?
en annan fundering - om man har ett akvarium på en volym motsvarande 300 liter - de är väl inte direkt 300liter vatten i karet med tanke på all sand och all annan inredning. ska man räkna på faktisk vattenvolym eller på karets volym? eller är de onödigt att vara så petig? tänkte på riken att de blir för starkt och de blir överdoserat.
snillet spekulerar!! :D haha