Tack för alla super duper svar, verkligen insett att silver hajar inte verkar vara något för mig då kanske :)

myslas och mumin, har tagit fram storleken på akvariet nu, 120x30x40.

Kan man ha 1 körsbärsräka då för att undvika förökelse, eller skulle den inte trivas?

Mumin, jag ska ha mitt akvarium dels för jag precis tog studenten och är så rastlös på dagarna och öppnat ögonen för denna "nya" hobby att greja med, och dels för att jag alltid tyckt de har varit roligt att skapa "egna världar" och få djur mm. att trivas osv..
Vet inte hur jag ska beskriva det men du förstår nog.. Tycker även det är väldigt kul å bara titta på hur de beteer sig, då man matar dom, och då de simmar runt bland växer och grottor..

Mumin, jag bor ett par 100meter ifrån göteborg, där det finns en speciell stor djuraffär med 90% fiskar och redskap, där han som jobbar där är sverige känd som fisk expert så kan nog få en del hjälp där..

Men åter till problemet.. Vad för fiskar ska jag ha?
Tipsa mig,
Jag vill ha slöjstjärt för deras roliga beteende då de tar stenar och spottar osv, kan bli roligt att se på då jag tyckt de varit roligt i kompisars akvarium.

Silverhajar(som jag nog skippar) just för "haj" utseendet, föreställtt mig en 30cm best som glider runt och "äger" akvariumet med sitt haj beteende, men har bara studerat inte tittat på hajen, då jag nu insett att dom mest är stirriga (före ställer mig en stor ensam neon tetra?!)

Kampfisk, för dom är så oerhört fina, med sin starka färg och sina stora "slöjor".

Kuhlii-ål, just för att de skulle vara tufft med något jag inte tidigare skådat i andra akvarium och för jag tycker om de ormliknande utseendet i vattnet..

Ja, beskrivnigarna jag sa nu verkar säkert jätte dåliga.. skrev dom mer för att ni som gett mig så mycket hjälp ska få en inblick hur jag tänker då jag just valt dessa firrar..

Men som sagt, mer tips på fiskar..

Tycker inte om de där små tetrona osv, vill ha lite större, lite fräckare, lite lägre anatal.. (hellre 1-2-3 tuffa än 10 små stim fiskar).. Hoppas ni förstår..

Har ett till problem jag ändå kan ta upp..
Pump osv.
Har ett tomt akvarium, allt jag har är en lysramp.. Behöver alltså pump till 120x30x40, och till lite större firrar om man säger så.
Vad för mer redskap (förrutom inredningen med sand å sten osv) behöver jag?
Håv är ju givet..

Men behöver ja en droppvärmare för att hålla uppe temptratur?

Eller räcker det med en sådan här?
[COLOR=#810081]http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquael-unifilter-1000-p-6334?osCsid=da929b8b2c009b2e2d43cc2d2ffd4f2d[/COLOR]

Tacksam för alla svar, utan detta skulle jag förmodligen redan lagt ner fisk i akvariumet och haft ett blod bad!