åheim skrev:Jag tror varken du eller någon annan här kan ge konkreta bevis på det ena eller det andra men Hur det än är med den saken så kvarstår problemet att fiskar inte mår fysiskt eller psykiskt bra av att hållas i för små utrymmen!
Tänker man lite på hur blir det egentligen med inre organen om inte normal storlek på fisken. Att inre organen anpassar sig efter fisken är det logiska. Utan att behöva kolla det för egen del så kollade jag med SVA tidigare. Att det blir så stämmer enligt dom. Jag har nog mailet kvar isf kan jag lägga in svaret. Förmodar att det duger som lite av ett "bevis" när deras åsikt är så.
Hittade det otroligt nog. Jag är usel på att hålla ordning på saker och kunde ha tagit bort det av bara farten.
Självklart är det bästa att ha tillräckligt stort utrymme för fiskar eller andra djur för den delen. Tyvärr säljs det ju många arter som blir alldeles för stora även för ett akvarium som räknas som extra stort hemma hos någon.
[COLOR=#1f497d][FONT=Arial]Hej Erik[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#1f497d][FONT=Arial]Fiskens organ anpassar sig till fiskens storlek och växer i takt med att fisken växer. När fisken blir könsmogen kan däremot dess gonader (testiklar och speciellt dess romsäckar) växa ordentligt i omfång, vilket kan leda till att honfiskar blir extremt tjocka, men i normalfallet så dör de ej pga rikligt med rom i buken.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#1f497d][FONT=Arial]Ifall en fisk blir sjuk så kan dess buk ibland bli extremt förstorad och detta kan bero på vätskeansamling i fiskens bukhåla (tex pga infektioner). Volym ökning av vissa organ (tex njuren) kan bero på infektioner med bakterier eller parasitära djur vilket kan leda till att fisken dör. Fiskar kan också få cancer i inre organ vilket kan leda till ohämmad tillväxt av cancervävnad/cystor i fisken så att den dör.[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#1f497d][FONT=Arial]Mvh Thorbjörn Hongslo[/FONT][/COLOR]