Lättaste att förklara ju djupare desto bättre, helst vad jag vet att dem klarar sig 1,5m i Skåne,jag har sett dammar som är 1 meter djup som har Koi året ute och dem klarar det år efter år.Så det beror på vem man frågar så svaren kan variera;)Fisk går i dvala under 10 grader och då upphör man med matningen då dem inte ska äta har nåt med matsmältningen som inte riktigt funkar vid låga tempraturer.Karin_95 skrev:ska bygga en koi damm och jag vill hällst att dom ska vara ute hela året. någon som kan berätta om t.ex djup, syre , dvala m.m? :confused:
Syre skall tillföras under vinter halvåret och det kan man göra med hjälp av en Kraftig syresten som även kan hålla en isvak,eller med hjälp av en pump som man kan placera under vattenytan,helst inte på botten då den drar upp värmen som det är på botten av dammen där fisken står och trycker.Filtret stängs av också vinterhalvåret då man inte matar så ska man inte ha filtret igång iheller.
Sen är Koi känsligare än Guldfisk som ett exempel bara,när det gäller Sjujkdomar då deras inmun försvar försvagas vid låga tempraturer,så många Koi-Freaks som jag kallar dem tar in dem på vintern på grund av detta dem är inte billiga precis om man har kvalitets fisk,och jag tillhör väl en av dessa skulle jag tro:Dmen i år så ska jag köra med dem ute bara en massa bök vart år dem ska in.