Idag har jag varit och dykt en sväng. Blev väldigt hastigt, så hann inte få med något annat än ett par plastburkar att försöka fånga fisk med.
Det gick väl sådär. Tog med lite växter (troligen Skörsträfse), sand, stenar och en gren hem. Och fick efter många om och men med mig en Simpa. Och kräfta såklart, det ser man ju ett par varje dyk. Och dom kan man plocka direkt med händerna. Min dyk polare övertalade mig att ta med kräftan även att den var rätt stor, för att den var så fin. "Ett riktigt praktexemplar" uttryckte han sig. Jag hade velat ha en liten liten till att börja med och se om den skulle växa, och om den var lite mindre kanske inte äta upp de andra fiskarna. Aja vi får väl se hur det går.
Försökte mig på att fånga aborre och spigg också, men dom är för snabba. Behöver nog en eller två håvar!
Hittade dock något väldigt litet kräftdjur (kan vara vitmärla), dom är som i stim i vattnet, jätte små och flera tusen i varje stim. Fångade upp tre plastburkar med sådana, när jag kom hem så såg det ut som hälften var döda. Men hällde i allt ändå. Såg inte skymten av dom i akvariet. De är så små att man måste lysa med lampa för att ens se dom i plast burken.