gummianka skrev:Hej.
Jag vet inte vad jag ska göra åt mina alger som verkar täcka nästan allt snart. Det blir mer alger för var vecka på växter och i gruset.
Mitt akvarium: 375l med en Fluval 504 ytterfilter (1200l/tim), ett Sera Daylight och ett Philips Aquarelle lysrör (36W).
Inredning och fisk: blandat grus, bla kalkgrus, engelsk sjösten och skiffergrus, två rötter, Skifferstenar, kolstenar och rengjorda granitstenar, två svärdsplantor, javamossa och två som jag inte vet namnet på. Fiskarna är ett stim rödfenstetra, ett stim neontetra, 5 guppy, en pleco, en ancistrus, fyra praktbotia, en scalare (stor) och en kampfisk.
Lyset är på ca 11 timmar per dag.
Jag matar varje dag med fryst artemia, algtabletter och flingor.
Jag började dosera EasyCarbo och järntillskott för ca 2 veckor sedan, men det har bara blivit värre.
Jag har inte kollat pH, har NO3-test och det ligger på ca 15mg/l, så det ska inte vara någon fara.
Vattenbyte sker varje vecka, ca 30%.
Här är bilder på växterna: http://img38.imageshack.us/gal.php?g=sl380605small.jpg
Tacksam för svar.
/patric
Om jag vore du så skulle jag nog skära ner på matandet ett tag, och istället mata litegrann var tredje dag. Det är svårt att svälta ihjäl en fisk. Fortsätt med vattenbytena som vanligt, sänk tiden som ljuset är igång till runt 9-10 timmar istället för att se om det stoppar upp algernas tillväxt, och införskaffa även en eller två ancistrus till som kan hjälpa till, för jag har en känsla av att en ancistrus inte hinner med ett kar på 375l.
Svärdsplantor är en växt som praktbotior tycker väldigt mycket om att knapra på. Du ser att det är små hål i toppen på bladen, och jag misstänker att det är praktbotiorna som varit där och gnagt hål och den brunaktiga färgen indikerar att bladet är dött, någonting som förmodligen inträffat eftersom bladet inte fixar skadorna som botiorna orsakar. Jag har en svärdsplanta själv och jag har samma problem (dock inte orsakat av praktbotior, utan av väderålar och svärdbärare). Det jag gör är att klippa av de döda bladen så långt ner vid stammen jag kan och ett litet tag efter har ett nytt blad växt ut. Växten i sig dör inte så lätt vad jag har märkt, men dess blad är ömtåliga.