Uppdatering.
När jag först kom ut i garaget kom nästan kräftan fram direkt ur sin håla. Det verkar nästan som han fattar det som att "nu kommer det mat". Undra om dom kan koppla ihop mig med mat.
Gjort ett smidigt 20% vattenbyte. Dels för att det var dags, och dels för att få ner temperaturen. Tempen låg på 22.4, lite väl högt. Efter vattenbytet låg den på 20,3. Vattenbytet går smidigt rakt ut på garage infarten, sedan trädgårdsslangen rakt i :D
Kräftan piggnade till rejält efter vattenbytet. Körde också med cirkulationspumpen. Har inte haft igång den innan, så det flög runt en hel del skräp. Verkade nästan som om den skulle smaka/filtrera allt som flöt om kring i akvariet.
Simpan rörde också på sig lite mer. Verkar som att simpan ändrar lite färg beroende på vilket underlag den ligger på. För när jag först kom in idag kände jag inte igen den, trodde det var den gamla (den försvunna). Men efter ett tag, när den flyttat sig till den ljusare sanden så kännde jag igen den. Fyllde också på med lite äkta vättenbotten sand. Blir att ta med lite mer sand framöver också!

Ammunitionen / hylsorna som nu pryder botten är en gåva från min dykpolare. Det finns en dykplats i vättern där det är fullt av gammal amunution, hylsor, granater o.s.v. Han påstår "om du ska ha ett vättern akvarie, ska det verkligen se ut som det gör när vi dyker"