Metalbitch skrev:

jag är ingen expert på ytterfilter,men fick den när jag köpte ett 222 l kar...tycker att den låter,inte högt men den hörs ganska väl...skall den låta något överhuvudtaget? när man lägger handen på ovansidan så slutar ljudet.

Kan jag ha installerat något fel? eller låter dom så?

Det är nog något med det filtret, det ska inte låta mycket alls. Kanske det behöver rengöras, eller byta av impeller och axel är på gång...

1 Kan man byta ut slangarna (som är hårda) mot mjukare eheim slangar?
Jepp, inga problem. Se till att det är samma dimension bara.

2 Jag har sönder krossad lerkruka längst ner i filtret (va där när jag köpte den begagnad) sen har jag sönderklippt filtermatta i 10ppi och högst upp filtervadd, är det fel?
Krukan skulle jag personligen slängt ut, och bara kört med filtermatta.

3 Är det bra att köpa en avstängningkran? och vart skall den va i såfall?

Det är bra då du slipper ta bort alla slangar vid en rengörning av filtret. Du har en efter ca 10 cm på både inlopp och en vid utblåsslangen, således två st.
4 Hur ofta skall man titta till filtret?
När flödet försämras, detta lite beroende på belastningen på karet men ca 2 ggr/år.

5 Är det bättre med ytterfilter eller innefilter i karet då jag endast har 3 stora firrar

Personligen föredrar jag ytterfilter oavsett hur många fiskar du har då du får större filtervolym samt inte behöver rengöra filtret var eller varannan vecka som man ofta får göra med ett innerfilter.
6 Kan man koppla in fler slangar till filtret och ev använda samma ytterfilter till fler kar?
Kan och kan, inget som rekomenderas iaf;).