Sleaper skrev:Ang. Gbg-vatten.
Bor numera i centrum-väster men har bott längre västerut tidigare. Konstigt hur det kan skilja sig erfarehetsmässigt.
Jag är väldigt noga med att inte använda något kalkhaltigt material i akvariet just för att inte trigga ett högre PH. Mitt mål har oftast varit att få vattnet svagt surt men dom flesta försök har varit förgäves. Även vid användande av CO2 har det varit problem till helt nyligen med att kunna lösa tillräckliga mängder för att kunna nå önskat pH-värde. Har äntligen hittat en reaktor som gör ett bra jobb.
Antar att du menar zoo-affärer när du nämner "affärer"? Små akvarier utan växter och med mycket fisk mm. som i en zoo-affär, är vad jag tidigare menade med extremfall.
Bor i Linköping med ett kranvatten som verkar vara ganska lika det i Göteborg.
Har exakt samma erfarenheter som du Sleaper!
Lasse som har säkert har läst en del om mina burkar på zoopet vet att jag har kämpat med pH-värden.
Men trots att jag har läst och tagit del av Lasses kemi undervisningar, som är helt underbara, så har jag inte lyckats få bukt med mina pH-värden.
Tror dock att växtlighet har en stor betydelse. Min 400 burk med CO2 som jag har provat att införa 14 dagars vattenbyten på hade i går kväll ett pH-värde på 7,1. Detta med ca 120 CO2 bubblor/minut!
Ett dygn efter vattenbyte ligger pH på 6,5 där Ph mätaren slår av CO2.
Ska återgå till vecko vattenbyten från och med nu!
400 liters akvariet