@ Sleaper och C90368. Jo det är troligtvis all er klorofyll som ställer till det :) Linköpingsvattnet känner jag inte till erfarenhetsmässigt meb Göteborgsvattnet har jag brottats mycket med. Nu har jag aldrig haft mycket växter vilket kan förklara en del men min granne kör ett 800 liters växtkar med koldioxid. Där buffrade han medvetet upp KH till 4 med bikarbonat innan start och det är inga problem med att hålla ett pH kring 6,8 - 6,9 med en AM koldioxidreaktor (lägre har han inte gått). Jag körde en gång ett mycket speciellt system som var lite av genomflödessystem som var ordentligt buffrat - upp mot 5-7 i KH och hade en duppla reaktor - inte heller några problem med att hålla ett pH kring 6,8 och detta i ett genomflödessystem..
Men en sak som är väldigt viktigt för hur mycket koldioxid som kan lösas - oavsett reaktorns utförande - är det tryck man har i reaktorn. Hur mycket av en gas som löses i vatten här en direkt funktion av trycket i den. Jag har alltid använd tryckstarka pumpar typ EHEIM 1200 och reglerat flödet igenom på andra sidan av reaktorn med hjälp av en kran och därmed styra trycket något. Viktigt är att det skall inte vara fritt blås igenom. Ju tryckstarkare pump ni har - desto bättre upplösning. Det är mycket bättre att ta en pump som exempelvis ger - låt oss säga 2000 liter i timmen fritt men har en pumphöjd på ca 3-5 meter. Sen ställer man motståndet ut så man får mängden vatten man önskar - låt oss säga 300 liter i timmen. Då lyckas man lösa betydligt mer koldioxid än om man har en pump som ger 300 liter i timmen och låter den blåsa direkt igenom. Men det här är fysik :)
En annan sak är - och det är viktigt, mycket viktigt - den koldioxid som växterna tar upp direkt sänker inte pH:t. Det är överflödet av koldioxid som sänker pH:t (det växterna inte tar upp !) när karbonatbuffringssystemet försöker ställa in jämnvikten. Vad som helt enkelt sker när man inte kan trycka ner pH:t är att växterna har en sådan konsumtion att all koldioxid som tillförs går till växterna. Skulle pH:t även stiga (fast man tillsätter koldioxid) så är det ett tecken på att de just då "lånar" koldioxid från bikarbonaten och karbonaten. Detta gör att för min del är det helt ointressant om jag skulle reglera in koldioxiden på ett pH på 6,5 eller på 7 för tillväxt. Bara att systemet verkligen håller det bestämnda pH:t så får växterna det de frågar efter (dvs man låter bubbelräknaren gå snabbare än vad normalförbrukningen är och låter magnetventilen sköta doseringen).
Intressant fråga är om ni har haft samma problem med pH:t där ni inte kört koldioxid?
MVH Lasse