garjzla skrev:Potatismos blir faktiskt även riktigt gott på nypotatis, fördelen är att man slipper skala dom :)
Har sett en massa olika recept på olika sorters gratänger och tänkte jag skulle tipsa om ngt riktigt gott men enkelt.
Du tar skivad kassler och lägger i botten på en gratäng form, sen läger du på ananas ringar.
Sen häller du på en del av såsen som du förberett ( du blandar matlagningsgrädde, eventuellt vispgrädde, med chilli sås (sån typ ketchup) salt och peppar)
på med ett tunt lager ris och sen börjar du om med kassler, ananas, ris.
Gör gärna extra sås då riset suger upp en hel del.
Glöm inte extra ost på toppen :)
Blir mega gott och kräver inte så mycket förberedning. Tänk på att riset ska vara lite "alldente" annars blir det överkokt.
Det behöver inte vara inne speciellt länge i ugnen eftersom det redan är tilllagat och blir supergott :D
Låter smarrigt =)
Min erfarenhet av färsk potatis till mos är st den inte vill gå sönder vilket gör att det blir klumpar i moset. Efter att jag slutat gymnasiet jobbade jag på ett kök på ett sjukhem och där gjorde de moset på färsk potatis som fick koka nästan sönder sedan blandade de i margarin och mjölk i den av hällda färskpotatisen och körde på höga varv med grytans omrörare samtidigt pudrade man i potatismos pulver och spädde sedan till lagom konsistens med varm mjölk [:o].
Hur lyckas du med moset på färsk potatis ??