Jag kan typ inget om diskus, jag råkade bara få med ett par med när jag köpte ett 240 liters juwel kar för några veckor sen men jag har lärt mig rätt snabbt.
Vad jag har förstått är dom tåligare än vad man tror och jag kör med vattenbyten ca 40% 1 gång i veckan.
Nu har jag börjat med 2 ggr i veckan pga att dom skiter ju rätt mycket. (och om bara ett par skitar ner så mcket kan ju jag bara tänka mig hur svårt det är med ett stim i ett inrett kar)
Jag har läst att man skall ha mörk sand vilket JAG har för att dom trivs bäst i ganska mörk miljö( amazonas är ju trots allt inte ett korallrev i thailand)
Ville bara tilläga det med sanden. Ingenting som säger att det skulle stämma eftersom dom flesta som föder upp kör utan sand vilket inte ger särskilt mörk miljö.
T.ex rådasanden och julas blästersand är rätt ljus om man BARA skall ha den. Sanden i amazonas är relativt ljus men diskusen bosätter sig mellan stockar och plantor och absolut inte på en sandstrand.
Jag skulle även tillägga att mot alla diskusodlarens vrede att jag tycker det känns "inhumant" om man kan kalla det så att hålla fisk av vilken sort det än är i ett helt sterilt kar. Man ska åtminstone tycker jag iaf försöka hålla dom i den utopi den kommer ifrån eller så stor mån man kan. OKEJ att man inte försöker efterlikna amazonas för diskusar men ett helt naket kar bara för det verkar vara det bästa sättet att få fram mest yngel på tycker jag bara inte är okej.
Det känns lite som att odla fram iller i fångenskap och säga " men dom har ju så fin päls när man odlar fram det och om dom förökar sig så trivs dom ju"... bara en tanke..
Må dom hatiska inläggen regna över mig...
P.S Om du inte har tid att mata dina fiskar så finns det foderautomater som gör jobbet för dig. Så nu blev vattenbytena det "jobbiga"... D.S