Som Karrokaja sa, så ska man inte ha barrträd I akvarium, specielt gran kan vara väldigt sura och göra att ph värdet sjunker, barrträd brukar suga upp gifter.
Man kan dock använda barrträd som legat I torvmosse några tusen år, eller på en sjöbotten så allt det giftiga har lakas ur, men det är inte att rekommendera om man vill vara säker.
Men var inte ledsen nu, jag vet hur det är, jag hittade en jätte fin stubbe som jag ville använda, som tur var så läste jag om detta innan jag la ner den I akvariet, var riktigt synd för den var snygg som bara den.
Jag har inte testat nå annat än björk, för det finns inte så mycket annat änn björk, gran och tall där jag bor, och lite asp. Om man vill ha fina rötter så ska man leta I kanten av en bäck, där det växer björk eller något annat lövträd, jag hade lyckan att hitta en helt död rot som låg lite under jord och vattnet, Jag tog hem roten och rengjorde den noga med en borste tills jag kom ner till det hårdare träytan, sedan kokade jag den i en timma, och la jag den I en hink för att se om den luktade eller färgade vattnet något.
De flesta lövträd har jag hört ska gå bra, tror jag läste att kastanj ska man inte använda.
Detta är bara vad jag har läst så rätta mig om jag har fel, skulle hata om någons fiskar dog :(